
113feature

ndependent media in Belarus is experiencing continued dif-
ficulties due to President Alexandr Lukashenko’s repressive 
policies. To avoid censorship, a number of independent me-
dia outlets, such as the most popular news site Charter 97, 

have chosen to work from abroad. Although this might give them 
maneuvering space to go on reporting, it also means that many 
Belarusian citizens do not have access to a sufficient amount 
of opposition news. They are mostly reached by media that is 
either controlled by the Belarusian authorities or news geared 
from Russia.

Natallia Radzina, editor-in-chief of the news site Charter 97, 
invited Baltic Worlds to their editorial offices in Warsaw, Poland, 
to discuss the situation for independent Belarusian media.

Charter 97 started as a citizen initiative in 1997 and was direct-
ly modeled on Charter 77 — the Czechoslovak initiative that was 
created in order to demand respect for democracy and human 
rights in the former Czechoslovakia. Today, Charter 97 is the big-
gest online news site for Belarusians.

The news site has had its editorial base abroad since 2011. In 
addition to the staff in Warsaw, it works with correspondents in 
Vilnius and Brussels, and a number of journalists are working 
underground from within Belarus.

“Our goal is to advance freedom of speech, human rights, and 
a Belarus that is free from dictatorship”, says Radzina, when we 
meet on a sunny day in May 2018.

At first the main editorial office was located in Lithuania, 
because that was the first country Radzina fled to after the Be-
larusian authorities conducted a series of harsh crackdowns in 
connection with the presidential elections in December 2010.

On the evening after the election, about 40,000 people took 
to the streets in order to highlight what was widely seen as a 
fraudulent election process leading to Lukashenko’s landslide 

victory. During the protests a number of unknown persons 
started breaking windows in the center of the Belarusian capital 
Minsk, and police and security forces consequently reacted 
using force, beating and arresting hundreds of people, most of 
whom were peaceful protesters. In the days following the pro-
tests, more arrests took place, and police raided the offices of 
several human rights organizations and media outlets.

In connection with these developments, Radzina was arrest-
ed and put into custody, along with other media personalities 
such as Belarusian journalist and editor Iryna Khalip, who works 
for the Minsk bureau of Novaya Gazeta. Khalip is the wife of the 
former presidential candidate Andrei Sannikov who was himself 
arrested in connection with the elections.1

Radzina consequently fled the country and continued the 
work of Charter 97 from Lithuania. In 2011 the news outlet 
moved its main office to Warsaw after having been invited by the 
Polish government to work from Poland.

Blocking a popular website 
According to Radzina, the news site’s reader numbers have 
grown sevenfold since they started operating from abroad.

“It is probably because we work freely and without state cen-
sorship or self-censorship. Charter 97 is more popular than all 
other Belarusian independent media sites, as well as all govern-
ment sites. In Belarus there are about 9.5 million people, and 
in the last six months we had 4 million independent users from 
Belarus”.

The Belarusian authorities have tried to shut down the news 
site over the years, Radzina states. At the end of January of this 
year, the authorities blocked internet access for users of the web-
site, thereby limiting the number of readers in Belarus. The site 
has been blocked for periods in the past as well.

CHARTER97
FREE MEDIA 

By Marina Henrikson

AND THESHRINKING
TERTER9797

IN BELARUS

FOR

FF
SPACE



“The authorities realize they can’t control us and influence 
our work, and that is also why we are blocked. They have been 
fighting us for over 20 years now”.

The official reason for blocking the site was that it was claimed 
to pose a threat to Belarusian national security. However, the ma-
neuver appears to have failed in its goal to fend off all readers. A 
large number of Belarusian Internet users manage to work around 
the blockade anyway by using different computer programs.

Martin Uggla, chairman of Östgruppen (Swedish Initiative for 
Democracy and Human Rights), says that it is certainly possible 
for readers of Charter 97 to work around 
the Internet blockade — if you are a de-
termined reader/user. Although it is pos-
sible, this indicates that the news site only 
reaches those people who are already 
convinced of the oppositional message. 
In that sense, the Belarusian authorities 
might narrow down the possibilities for 
a large group of people to be reached by 
any other media and information than the 
ones in their control.

A downward spiral  
for independent media
According to Radzina, Lukashenko destroyed the Belarusian 
media climate once he assumed the highest office in Belarus. 
“Lukashenko destroyed independent television when he came 
to power. Then he destroyed a number of independent news-
papers — they had to close. Today there are several indepen-
dent newspapers in Belarus, but their circulation is very small. 
Lukashenko also closed independent radio stations. Today it is 
only possible to find free information on the Internet”.

In recent times, independent media in Belarus experienced 
its greatest difficulties in 2011 in the aftermath of the presidential 
elections, with a large number of detained and fined journalists. 
Thereafter the government’s repressive media policies seemed 
to ease to a certain extent, only to increase in force again in 2017.

In 2017, the country was ranked 153rd out of 180 in the World 
Press Freedom Index presented by Reporters Without Borders, 

RSF. According to the Belarusian Association of Journalists 
(BAJ), 101 journalists were detained in 2017, most of them during 
protests that took place in March and April that year.2 A large 
number of freelance journalists were also fined for having coop-
erated with foreign media without press accreditation.

The protests in 2017 were a result of a widely unpopular tax 
law targeting anyone who pays taxes for fewer than 183 days 
of employment per year, with some exceptions. It is popularly 
known as “the law against social parasites”.

In 2018, Belarus has slipped down to place 155 in RSF’s World 
Press Freedom Index. Since the start of this 
year, Belarusian independent journalists 
have received a large number of fines, at 
least 48 as of May 17, according to RSF. The 
absolute majority of fines have been im-
posed on individuals working for the inde-
pendent television station Belsat TV, which 
is also operating from Warsaw.

According to RSF, the situation has 
become “an orchestrated vicious circle” 

because independent media are forced out of the country due 
to harassment, but a 2008 law concludes that journalists can be 
fined when they work for media based abroad without foreign 
ministry accreditation.3

Increasing control by altering the law
Additionally, the authorities plan to implement amendments to 
the law on mass media. Such amendments mean a higher level 
of control over media, especially online publications, and in-
creased possibilities for the authorities to monitor the activities 
of Internet users.

The amendments would result in the requirement that online 
media would need to register as mass media in order to get a li-
cense, otherwise they will not be granted all the rights needed to 
conduct their work. They would not be able to request informa-
tion from government departments, for example, and their staff 
would not be considered journalists by the Belarusian authori-
ties. The latter would cause problems in getting press accredita-
tion for official events and would increase the journalists’ risk of 

feature

“IN 2018, BELARUS 
HAS SLIPPEDDOWN 

TO PLACE 155 IN 
RSF’S WORLD

PRESS FREEDOM 
INDEX.”

Left: Natallia Radzina believes 

that the international commu-

nity must do more for indepen-

dent media in Belarus.

Right: Julia Bandarenka, director 

at Charter 97. Her father, Dzmitry 

Bandarenka, coordinator for the 

“European Belarus” campaign, 

was arrested during the govern-

ment crack-downs in connection 

with the presidential election in 

2010.

114



being arrested in connection with demonstrations and the like.
Furthermore, there will be compulsory moderation of com-

ments and identification of commentators online, and the 
authorities will be able to block social networks if they do not 
adhere to demands to delete information if so required. 

“By identifying the users, the authorities can find out who 
writes what, and if it is a critical comment against the regime 
people can get punished”, says Radzina.

However, she concludes that the new media law would have 
more effect on media operating from within Belarus, and that 
Charter 97 will not register in the country.

“We will definitely not register in Belarus again. We do not 
want to be under the control of the government”.

Open door for Russian propaganda
Radzina argues that limiting the role and function of the inde-
pendent media is leaving the stage open for Russian propaganda 
to have even more influence in society. Today many Belarusians 
already watch Russian media regularly, including online media. 
If Russian influence expands, a greater percentage will more 
or less solely follow the news in Kremlin-controlled media, and 
receive information through social networks like VKontakte and 
Odnoklassniki.

Radzina further indicates that through Russian propaganda 
certain messages are forwarded to the Belarusian population:

“Russian propaganda delivers messages concerning the 
possibility of new wars, primarily directed towards post-Soviet 
countries that want to live independently and in democratic 
societies — it is propaganda of Russian imperialism. The Russian 
media spreads the message that there is really no Belarusian 
nation: That we are really part of Russia, and that we were only 
separated by force”.

However, she stresses that the main ideologue of the Russian 
world in Belarus is Lukashenko himself:

“Since he came to power he has been destroying Belarusian 
self-identification. He has undermined the Belarusian language, 
culture, education, political opposition and national symbols. 
However, this situation plays an evil joke with Lukashenko him-
self. The most popular politician in Belarus nowadays is [Russian 

President] Vladimir Putin. People in Belarus do not like Lukash-
enko, but they do not see any alternative to him inside our coun-
try. Because they are following Russian media, they perceive 
Putin as a better president than Lukashenko”. 

The role of international support
When Charter 97 was blocked by the authorities, it received 
widespread support both from within Belarus as well as interna-
tionally. The European Parliament adopted a resolution on Be-
larus on April 19 this year wherein the Parliament, among other 
issues, requested the Belarusian authorities to immediately lift 
the blockade of Charter 97.

However, Radzina believes that the European Union should 
have done more to support the news site because the question is 
bigger than only Charter 97: 

“The European Union should act more decisively when it 
comes to the blocking of our website. The situation is quite danger-
ous and critical, and if they don’t act the media landscape in Be-
larus is left to undemocratic forces to an even greater extent”.≈

feature

Left: A faded pho-

tograph of the late 

founder of Charter 97, 

Aleh Byabenin, hangs 

on the office wall.

Right: At the office of 

Charter 97, the flags of 

the European Union, 

the Belarusian People’s 

Republic and Poland all 

stand together.

Marina Henrikson is a freelance journalist based in Stockholm.

The interview was conducted, and the article written, in May 2018. On 

June 14, 2018, Belarus’ National Assembly voted on the second and 

final reading of the draft amendments to the media law discussed in 

the article, and thus approved the amendments. 

Note: All images by the author.

115

references
1   Peter Johnsson, ”Belarus: Lukashenka sentences his opponents to jail 

but faces a deep economic crisis”, Baltic Worlds, May 17, 2011, http://
balticworlds.com/lukashenka-sentence-his-opponents-to-jail/?s=belarus.

2   ”E-newsletter: Mass media in Belarus, Media Results 2017”, Buletin 1 (54), 
Belarusian association of journalists, accessed May 22, 2018, https://baj.
by/en/analytics/e-newsletter-mass-media-belarus-bulletin-154-media-
results-2017.

3   “Belarus journalists fined nearly 50 times already this year”, Reporters 
Without Borders, accessed May 22, 2018, https://rsf.org/en/news/belarus-
journalists-fined-nearly-50-times-already-year.


